Model automobilu s palivovým PEM článkom

                               

Základná časť vozidla je palivový PEM článok kde po pripojení zdroju energie t.j. „solárneho domu“ alebo 2x AA batérie prebieha elektrolýza vody, ktorá vyvolá produkciu kyslíku a vodíku. Následne sa oba prvky hromadia v oddelených zásobníkoch. Tento proces trvá približne 10-20 minút, podľa použitého solárneho článku. Na jedno „nabitie“ elektromotor poháňa automobil približne 7 minút.

 

 

Srdcom celého zariadenia je elektrolyt, ktorý má membránové vlastnosti, preto prepúšťa z jednej elektródy na druhú iba kladne nabité ióny atómu (protóny), pričom elektróny zadrží. Palivom je vodík a kyslík dodávaný cez katódu. Vodík sa privádza na anódu, kde sa jeho atómy štiepia na protóny a elektróny. Protóny sa dostanú na katódu, kým elektróny iba "obchádzkou" cez elektrický okruh, kde vytvárajú jednosmerný elektrický prúd. Spojením vodíka a kyslíka sa generuje elektrický prúd a teplo. Vedľajším produktom je iba čistá voda.

Palivové články produkujú vysoký prúd (20-100 A/dm2) pri nízkom napätí (0,5 - 0,7 V), preto v praxi býva viac článkov v sériovom zapojení, aby dávali potrebné napätie. Mechanicky i elektricky prepojené články tvoria tzv. zväzky, resp. moduly.

 

Nabíjanie môže byť zabezpečené pripojením „púzdra“ s dvomi 2x 1,5 V AA batériami (LR6C).Čo je najjednoduchší základný spôsob, ktorý uvádza výrobca. Vo svojej práci som sa rozhodol použiť druhý spôsob nabíjania a to za pomoci tzv. „solárneho domu“.

                                                   

   Táto práca je prínosom pre oblasť "zelenej energie".                             

 

 

 

William Robert Grove

 
Prvý postavil britský sudca a vo voľnom čase tiež vynálezca sir William Grove v roku 1839. Výraznejšie 
uplatnenie tohto vynálezu však priniesol až americký kozmický program v 60-tych rokoch 20. storočia. Ukázal 
sa totiž ako zdroj elektrickej energie pre kozmické lode, ktorý je bezpečnejší než jadrový reaktor a lacnejší ako 
solárny článok. Palivový článok je vlastne chemickým meničom energie. Privádzaný vodík reaguje s kyslíkom 
zo vzduchu a produkuje elektrickú energiu. Neprichádza k žiadnemu spaľovaniu a produktom celej reakcie je 
okrem odoberanej elektrickej energie jedine vodná para a teplo. Z výfuku teda namiesto životné prostredie 
znečisťujúcich emisií vychádza len voda v plynnom skupenstve. Blok sériovo zapojených palivových článkov 
produkuje dostatočné množstvo elektrickej energie pre pohon trakčného elektromotoru automobilu.