Palivový článok
Palivový článok je modul, ktorý priamo premieňa chemickú energiu na energiu elektrickú a táto premena prebieha takzvanou studenou cestou. Pri chemickej reakcii nie je prítomný oheň. Neprítomnosť ohňa je veľmi dôležitá, lebo sa zbytočne neplitvá energiou a neuniká vo forme tepla. Presnejšie povedané je schopný rozkladať vodu na vodík a kyslík a následne vie vodík a kyslík premieňať spätne na vodu.
Finta je v tom, že v prvom kroku keď rozkladá vodu na vodík a kyslík musíte energiu dodávať. Keď si modul vyrobí dostatočné množstvo vodíka a kyslíka, odpojíte batériu a modul je schopný pracovať reverzne. Pri tomto reverznom procese premieňa vodík a kyslík na vodu a vyrába pri tom elektrickú energiu.
Palivový článok vyfotený z obidvoch strán. Vľavo vodíková a vpravo kyslíková. Prakticky sa veľmi nelíšia.
Rozobratý palivový článok. V ľavej časti je membrána (PEM) Proton Exchange Membrane. Cez túto membránu môžu prechádzať protóny (vodíkové jadrá) ale neprejde cez ňu atóm kyslíka, ktorý je príliš veľký.
Typy a vyhotovenia
-Nízko teplotné články:
Prevádzková teplota je kritickým parametrom, ktorý určuje možné použitia každého typu palivového článku. Nízko teplotný palivový článok (< 200 °C) má rýchlejší nábehový čas, pevnú konštrukciu a nižšiu hmotnosť oproti vysoko teplotným palivovým článkom. Nízka teplota palivového článku je závislá od drahého katalyzátora (obyčajne je zhotovený z platiny alebo iného drahého kovu), ktorý dosahuje adekvátne reakčné hodnoty, a ako palivo sa využíva čistý vodík.
-Vysoko teplotné články:
Sú oveľa účinnejšie než nízko teplotné palivové články v procese výroby elektrickej energie. Napriek tomu, vysoká teplota palivového článku si vyžaduje relatívne dlhý ohrievací proces, skôr ako vyrobí elektrickú energiu. Nevyžadujú si zmenu vysokej prevádzkovej teploty palivového článku, nakoľko možno zemný plyn nahradiť vodíkom. Poskytujú vysoko teplotné odpadové teplo, ktoré zvyšuje ich účinnosť.